Powered By Blogger

الثلاثاء، 13 ديسمبر 2011

People van Abraham - Vorige naties 2- Holland







Ibrahim Viaggio












In de naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle

Vrede zij Noach onder de volkeren! (79) Lo! Zo belonen Wij de goeden. (80) Lo! Hij is een van Onze gelovige dienaren. (81) En Wij deden verdrinken de anderen. (82) En zie!
van zijn overredingskracht voorzeker was Abraham (83)
Al-saaffat - vers 79,80,81,82,83



سلام على نوح في العالمين) 37:79 ((37:79) Vrede zij Noach onder alle volken. * 43* 43 Dat is er niemand in de wereld van vandaag, wie zou spoel spreken van de profeet Noah. Na de zondvloed tot vandaag de wereld is te prijzen en spreken goed van hem voor duizenden jaren.إنا كذلك نجزي المحسنين) 37:80 ((37:80) Zo belonen Wij degenen die goed doen.

إنه من عبادنا المؤمنين) 37:81 ((37:81) Zeker, hij was een van Onze echte gelovige dienaren.

ثم أغرقنا الآخرين) 37:82 ((37:82) Daarna Wij deden de anderen te zijn verdronken.

وإن من شيعته لإبراهيم) 37:83 ((37:83) Abraham was op de zelf-op dezelfde manier (als Noah).



(Gedenkt) toen Abraham zeide tot zijn vader Azar: Neemt gij afgoden tot Goden? Lo! Ik zie u en uw volk in duidelijke dwaling. (74) Zo toonden Wij Abraham het koninkrijk der hemelen en der aarde, dat hij misschien van die zekerheid bezitten: (75) Als de nacht donker werd, op hem dat hij een ster zag. Hij zei: Dit is mijn Heer. Maar toen zij onderging, zei hij: Ik hou van dingen die niet in te stellen. (76) En toen hij de maan opstand zag, riep hij uit: Dit is mijn Heer. Maar toen zij onderging, zei hij: Tenzij mijn Heer mij niet geleid dan zou ik zeker uitgegroeid tot een van de mensen die zijn afgedwaald. (77) En toen hij de zon opstand zag, riep hij: Dit is mijn Heer! Dit is groter! En toen zij onderging zeide hij: O mijn volk! Lo! Ik ben vrij van alles wat gij associëren (met Hem). (78) Lo! Ik heb draaide mijn gezicht naar Hem, Die de hemelen en de aarde, als een van nature oprecht, en ik ben niet van de afgodendienaren. (79)

Al-An'aam - vers 74,75,76,77,78,79



وإذ قال إبراهيم لأبيه آزر أتتخذ أصناما آلهة إني أراك وقومك في ضلال مبين) 6:74 ((6:74) En herinneren toen Abraham zeide tot zijn vader Azar: 'Wil je afgoden tot Goden nemen? * 50 Ik zie u en uw volk in duidelijke dwaling. "* 50. Het incident met betrekking tot Abraham (vrede zij met hem) is aangevoerd om te bevestigen en te versterken op het standpunt dat, net zoals Mohammed (vrede die hij met hem) en zijn metgezellen - dankzij de begeleiding geschonken door God - had polytheïsme opgezegd en was afgewend van alle valse goden, buigen hun hoofd in gehoorzaamheid aan de Ene Ware Heer van het universum, zo werd gedaan door Abraham in zijn tijd. Op dezelfde manier als onwetende mensen werden vervolgens tegen de Profeet Mohammed (vrede zij met hem) en degenen die in hem geloofden, Abraham, ook was geweest tegen in zijn dagen door de mensen onder wie hij woonde. Bovendien kan het antwoord Abraham tot zijn volk was in het verleden ook worden gegeven door Mohammed (vrede zij met hem) en zijn volgelingen, want hij was op hetzelfde pad als Noach, Abraham en de andere profeten die afstamden van Abraham. Degenen die had geweigerd aan de Profeet (vrede zij met hem) te volgen moet daarom rekening mee dat ze afgeweken van de manier van de Profeten en gingen verloren in fout. Op dit punt moet ook worden opgemerkt dat Abraham algemeen werd erkend door de Arabieren naar hun patriarch en hun oorspronkelijke religieuze leider te zijn. De Quraysh, in het bijzonder, waren trots op hun toewijding aan Abraham, van het zijn zijn nakomelingen en zijn dienaren van het heiligdom gebouwd door hem. Vandaar dat de vermelding van de leer van Abraham van het monotheïsme, van zijn opzegging van polytheïsme en zijn remonstration met zijn polytheïstische volk, bedroeg het slopen van de grondslag waarop de Quraysh hadden waren trots. Ook bedroeg het vernietigen van het vertrouwen van de mensen van Arabië in hun polytheïstische religie. Dit bleek ook voor hen dat de moslims stond in de schoenen van Abraham zelf, terwijl hun eigen positie was die van een onwetende natie die had met Abraham protesteerde uit onwetendheid en dwaasheid.وكذلك نري إبراهيم ملكوت السموات والأرض وليكون من الموقنين) 6:75 ((6:75) En zo toonden Wij Abraham het koninkrijk der hemelen en der aarde, * 51 zodat hij uitgegroeid tot een van degenen die een vast geloof hebben. * 52. De tegenstanders wordt verteld dat ze Gods tekenen te observeren in de verschijnselen van het heelal, net als Abraham kon. Het verschil is dat ze niets zien, alsof ze blind waren, terwijl Abraham zag met open ogen. De zon, maan en sterren, die opkomen en ondergaan voor hun ogen dag na dag en nacht na nacht getuige van hen als misplaatst op hun instelling als op hun stijgende. Toch is het dezelfde symptomen werden waargenomen door de scherpzinnige Abraham, en de fysische verschijnselen hielp hem komen op de Waarheid.** 51. De tegenstanders wordt verteld dat ze Gods tekenen te observeren in de verschijnselen van het heelal, net als Abraham kon. Het verschil is dat ze niets zien, alsof ze blind waren, terwijl Abraham zag met open ogen. De zon, maan en sterren, die opkomen en ondergaan voor hun ogen dag na dag en nacht na nacht getuige van hen als misplaatst op hun instelling als op hun stijgende. Toch is het dezelfde symptomen werden waargenomen door de scherpzinnige Abraham, en de fysische verschijnselen hielp hem komen op de Waarheid. * 52. Voor het verkrijgen van een volledig begrip van deze sectie, alsmede van de verzen die het geschil tussen Abraham en zijn volk noemen, is het noodzakelijk om een ​​blik te werpen op de religieuze en culturele conditie van de laatste. Dankzij de recente archeologische vondsten, niet alleen de, stad waar Abraham wordt gezegd dat zijn geboren zijn gevestigd, maar een groot deel van de informatie is ook beschikbaar over de toestand van de mensen in dat gebied gedurende de periode van Abraham. Wij reproduceren hieronder een samenvatting van de conclusies die Sir Leonard Wooley bij gekomen als gevolg van het onderzoek vervat in zijn werk, Abraham (Londen, 1935). Er wordt geschat dat rond 2100 voor Christus, die nu algemeen wordt geaccepteerd door geleerden als de tijd van de komst van Abraham, de bevolking van de stad Ur was tenminste tweehonderdvijftigduizend, misschien zelfs wel vijfhonderdduizend. De stad was een grote industriële en commerciële metropool. Merchandise was gebracht Ur uit plaatsen zo ver weg als Palmir en Nilgiri in de ene richting, en in het andere geval had ontwikkeld handelsbetrekkingen met Anatolië. De staat, waar deze stad was de hoofdstad, verlengde een beetje buiten de grenzen van het moderne Irak in het noorden, en meer dan zijn huidige grenzen verder naar het westen. De grote meerderheid van de bevolking waren handelaren en ambachtslieden. De inscripties van die periode, die zijn ontdekt in de loop van het archeologisch onderzoek, duidelijk maken dat die mensen een puur materialistische kijk op het leven had. Hun grootste zorg was om de maximale hoeveelheid van rijkdom te verdienen en de hoogste mate van comfort en luxe te genieten. Belangstelling was hoogtij onder hen en hun toewijding aan om geld te verdienen leek alles-absorberend. Ze keken elkaar met achterdocht en vaak zijn toevlucht tot rechtszaken. In hun gebeden tot hun goden, ook zij over het algemeen gevraagd voor een langere levensduur, welvaart en meer commercieel succes, in plaats van voor spirituele groei, Gods vergeving en beloning in het Hiernamaals. De bevolking bestond uit drie klassen van mensen: (1) amelu, de priesters, de overheid en militaire officieren, (2) mushkinu, de ambachtslieden en boeren, en (3) de slaven. De mensen van de eerste klasse genoemd, dat wil zeggen amelu, genoten speciale privileges. In zowel criminaI en burgerlijke zaken, hun rechten waren groter dan die van de anderen, en hun leven en eigendommen werden geacht te zijn van een hogere waarde. Het was in zo'n stad en in een dergelijke samenleving, dat Abraham eerst het daglicht zag. Wat informatie die we bezitten met betrekking tot hem en zijn familie door de Talmoed laat zien dat hij behoorde tot de amelu klasse en dat zijn vader was de hoogste functionaris van de staat. (Zie ook Naar Het begrijpen van de Qur'an, vol. 1, Surah 2, n.290.) In de inscripties van Ur zijn er verwijzingen naar ongeveer vijfduizend goden. Elke stad had zijn eigen godheid. Elke stad had een chief godheid waarin hij als zijn voornaamste beschermer en dus dat godheid werd beschouwd als waardig van meer eerbied dan alle anderen. 'De belangrijkste godheid van Ur was Nannar (de maangod), en het is om deze reden dat de stad werd later bekend als Kamarina .* De andere grote stad was Larsa, die Ur vervangen als de hoofdstad van het koninkrijk. Haar voornaamste godheid was Shamash (de zonnegod). Onder deze grote goden was er een groot aantal minder belangrijke goden die over het algemeen waren gekozen uit de hemellichamen - sterren en planeten. Mensen beschouwden hen verantwoordelijk voor het verlenen van hun ontelbare kleine gebeden. Idols was gesneden in het beeld van deze hemelse en aardse goden en godinnen en werden voorwerpen van rituele verering. * Qamar is het Arabische woord voor 'moon'-Ed. Het idool van Nannar was geplaatst in een prachtig gebouw op de top van de hoogste heuvel. Dicht bij het was de tempel van Nin-Gal, de vrouw van Nannar. De tempel van Nannar leek op een koninklijk paleis. Elke avond een vrouwelijke aanbidder ging naar haar slaapkamer, getooid als een bruid. Een groot aantal van de vrouwen was ingewijd in de naam van deze godheid en hun positie was vrijwel die van de religieuze prostituees. De vrouw die haar maagdelijkheid te offeren omwille van haar 'god' werd gehouden in grote achting. Voor een vrouw om zich te geven aan een los persoon 'ter wille van God' werd beschouwd als een middel tot redding. Onnodig te zeggen, was het meestal de priesters die maakte de meeste gebruik van deze instelling. Nannar was niet alleen een godheid, maar de grootste verhuurder, de grootste handelaar, de grootste industrieel en de meest machtige heerser. Veel boomgaarden, gebouwen en grote landgoederen waren toegewijd aan zijn tempel. In aanvulling op deze, granen, melk, werden goud, een doek, gebracht als offers aan de tempel door boeren, grootgrondbezitters en kooplieden, en er was een grote staf in de tempel om de offers te ontvangen. Menig fabriek was opgericht ten behoeve van de tempel. Grootschalige handel werd ook uitgevoerd namens haar. Al deze activiteiten werden uitgevoerd door de priesters in de naam van de godheid. Bovendien werd het land de belangrijkste rechter ook gelegen in de tempel. De priesters functioneerden als rechters en hun oordelen werden gelijkgesteld met die van God. Het gezag van de koninklijke familie was afgeleid van Nannar. Het concept was dat Nannar was de ware soeverein en dat de heerser van het land alleen geregeerd voor zijn rekening. Omwille van deze relatie, was de koning zelf verheven tot de rang van een godheid en werd aanbeden. De stichter van de dynastie die meer dan Ur heerste op het moment van Abraham was Ur-Nammu. In 2300 v. Chr hij had gevestigd een uitgestrekt rijk, dat zich uitstrekt van Susa in het oosten van Libanon in het westen. Vandaar dat de dynastie verwierf de naam 'Nammu', die werd Nimrud in het Arabisch. Na de emigratie van Abraham, zowel de heersende dynastie en het volk van Ur werden onderworpen aan een opeenvolging van rampen. Ten eerste, de Elamieten Ur ontslagen en gevangen Nimrud, samen met de afgoden van Nannar. Later werd een Elamitische staat opgericht in Larsa, die bestuurd Ur ook. Nog later, Babylon bloeide onder een dynastie van Arabische afkomst en zowel Larsa en Ur kwam onder zijn hegemonie. Deze rampen schudde de mensen van het geloof Ur in Nannar, want hij had verzuimd om hen te beschermen. Het is moeilijk om veel te zeggen, met zekerheid, over de omvang van de latere gevolgen van de leringen van Abraham op deze mensen. De wetten die door de Babylonische koning Hammurabi gecodificeerd in 1910 voor Christus geven de indruk van de profetische invloed, direct of indirect. Een inscriptie van deze code werd ontdekt in 1902 door een Franse archeoloog en de Engels vertaling door CHW John werd gepubliceerd in 1903 onder de titel De oudste wetboek. Veel artikelen van deze code, zowel de fundamentele beginselen en inhoudelijke wetten, verdragen enige gelijkenis met de Mozaïsche wet. Als de conclusies van deze archeologische onderzoekers juist zijn, wordt het heel duidelijk dat het polytheïsme niet slechts bestaan ​​uit een reeks van religieuze overtuigingen en polytheïstische rituelen, het eerder op voorwaarde dat de basis waarop de gehele orde van economische, culturele, politieke en sociale leven rustte . Ook was de monotheïstische missie, die werd uitgevoerd door Abraham niet alleen gericht tegen de praktijk van afgodendienst. Het had veel ruimere implicaties, zozeer zelfs dat het de positie van de koninklijke familie zowel als heersers en goden beïnvloed. Ook van invloed op de sociale, economische en politieke status en belangen van de priesterlijke klasse, en de aristocratie in het algemeen, en in feite de gehele structuur van het sociale leven van het koninkrijk. Het aanvaarden van de leer van Abraham betekende dat het hele bouwwerk van de bestaande maatschappij moet worden afgebroken en opnieuw opgemaakt op basis van het geloof in de Ene God. Vandaar dat, zodra Abraham zijn missie, de gewone mensen en de bevoorrechte klassen, de gewone gelovigen als Nimrud gelanceerd. steeg in een keer te verzetten en te onderdrukken.فلما جن عليه الليل رأى كوكبا قال هذا ربي فلما أفل قال لا أحب الآفلين) 6:76 ((6:76) Dan, wanneer de nacht uitgespreide over hem, hij zag een ster, en zei: '. Dit is mijn Heer' Maar als het naar beneden ging, zei hij: 'Ik weet niet de dingen die naar beneden liefde.'

فلما رأى القمر بازغا قال هذا ربي فلما أفل قال لئن لم يهدني ربي لأكونن من القوم الضالين) 6:77 ((6:77) En toen zag hij de maan stijgt, zei hij: 'Dit is mijn Heer!' Maar als het naar beneden ging, zei hij: "Was dat mijn Heer me niet leiden, zeker ik zou zijn geworden onder de mensen die verdwaald zijn. '

فلما رأى الشمس بازغة قال هذا ربي هذا أكبر فلما أفلت قال يا قوم إني بريء مما تشركون) 6:78 ((6:78) Toen zag hij de zon stijgt, zei hij: 'Dit is mijn Heer. Dit is de grootste van alle. " Dan, als het ging, zei hij: "O mijn volk! Zeer zeker een uur stoppen van degenen die je met Allah associëren in Zijn goddelijkheid. * 53* 53. Hier enig licht wordt geworpen op de mentale ervaring waardoor Abraham doorgegeven in het begin en die hem heeft geleid tot een begrip van de waarheid voor profeetschap werd geschonken op hem. Deze ervaring laat zien hoe een rechts-denken en het geluid van hart man, die had zijn ogen open in een puur polytheïstische omgeving en hadden ontvangen geen instructie in het monotheïsme, werd uiteindelijk leidde tot de Waarheid door zorgvuldige observatie van, en ernstige reflectie te ontdekken over de verschijnselen van het universum. De rekening van de voorwaarden die gelden onder het volk van Abraham laat zien dat, toen hij begon te serieus te denken dat de scène werd gedomineerd door de verering van de hemellichamen - de maan, de zon en de sterren. Het was natuurlijk, dus, dat toen Abraham zijn zoektocht naar de Waarheid begon, hij had moeten geconfronteerd met de vraag: Is het mogelijk dat een van deze - de zon, de maan en de sterren - is God? Concentreerde hij zich zijn reflectie op deze centrale vraag en door het observeren van dat al de goden van zijn volk gebonden waren aan een rigide wet op grond waarvan zij bewogen over als slaven, concludeerde hij dat die zogenaamde goden niet in het bezit van zelfs een schaduw van de macht van de Ene Ware God, Die alleen al had gecreëerd allen, en moest juk hen om Zijn wil te dienen. De passage in de koran beschrijft Abraham reacties op het observeren eerst een ster, dan de maan, en tenslotte de zon, heeft verbaasd sommige lezers, omdat de woorden lijken te suggereren dat Abraham nog nooit eerder had deze gemeenschappelijke verschijnselen meegemaakt. Deze misvatting heeft het hele verhaal zo'n raadsel voor sommige geleerden dat ze kon alleen op te lossen door het uitvinden van de vreemde anekdote dat Abraham werd geboren en groeide naar volwassenheid in een grot en was daarmee de mogelijkheid ontnomen om de hemellichamen te observeren. Wat er gezegd wordt, is echter zo duidelijk dat men niet hoeft terug te vallen op een dergelijke incident om het te begrijpen. Het is bekend, bijvoorbeeld dat toen Newton zag een appel val uit een boom in zijn boomgaard meteen dit incident opgevoed in zijn hoofd de vraag: Waarom dingen altijd op de grond vallen? Als resultaat van zijn reflectie op deze vraag kwam hij in zijn theorie van de zwaartekracht. Bij het lezen van dit incident zou je kunnen afvragen of Newton had nog nooit eerder gezien iets op de grond vallen! Uiteraard moet hij gezien hebben dingen vallen. Om welke reden, dan moet het falen van een appel oorzaak in zijn geest een reactie heel andere toonladder die worden veroorzaakt door honderden eerdere observaties van soortgelijke dingen niet? Het antwoord is dat een reflecterend geest niet uniform reageren op gelijkaardige observaties. Een mens kan waarnemen wat over en weer zonder dat deze observatie te creëren een roer in zijn geest, maar dan komt er een moment waarop plotseling de dezelfde waarneming zijn geest ageert en zijn mentale vermogen begint te werken in een andere richting. Het kan ook gebeuren dat, terwijl een man geest worstelt met een probleem, hij iets dat anders is heel gewoon, maar die plots lijkt te geven van de belangrijkste ontmoetingen. Iets om dit effect gebeurde met Abraham. Zeker, hij was net zo vertrouwd als iemand anders met de avond en de daaruit voortvloeiende aanbreken van de dag. De zon, de maan en de sterren waren al opgestaan ​​voor zijn ogen in het verleden en was daarna verdwenen uit het zicht. Maar op een bepaalde dag zijn observatie van een ster was om zijn denken te stimuleren in een bepaalde richting en hem leiden op het einde om de waarheid van Gods Eenheid waarnemen. Het is mogelijk dat Abraham de geest was al verdiept in het nadenken over de vraag of, en zo ja in welke mate, de overtuigingen, die diende als de basis van de volledige levensduur-systeem van zijn volk belichaamde de Waarheid. wanneer hij een ster die hem voorzien van de eerste sleutel tot de oplossing van het probleem gezien. Het is ook mogelijk dat de waarneming van een bepaalde ster eerste set hem na te denken over het probleem. Een andere vraag die rijst is of Abraham uitspraken over de ster, de maan en de zon laten zien dat hij verviel tijdelijk in het polytheïsme. Het antwoord moet zijn dat, terwijl een zoeker naar de Waarheid kan pauzeren op weg naar zijn doel, wat echt belangrijk is zijn de richting en het eindpunt van zijn reis in plaats van de tussenstappen. Deze stadia zijn onvermijdelijk voor iedere zoeker van de Waarheid. Een man stopt bij hen te informeren en vraag dan aan zijn laatste oordeel uit te spreken. Tijdens deze fase van de zoektocht een man lijkt de mening te uiten: 'Dat is zo', maar wat hij eigenlijk doet is de vraag zichzelf de vraag: 'Is het echt zo?' Wanneer serieus onderzoek leidt tot een negatief antwoord, gaat hij verder verder en zet de zoektocht. Daarom zou het verkeerd zijn te denken van een dergelijke zoeker die tijdelijk het slachtoffer geworden van polytheïsme en ongeloof wanneer hij pauzeerde in een intermediair stadium voor kritische reflectie.إني وجهت وجهي للذي فطر السموات والأرض حنيفا وما أنا من المشركين) 6:79 ((6:79) Zie, een zijn geworden mijn gezicht in exclusieve toewijding aan de Ene, Die de hemelen en de aarde, en 1 ben zeker niet een van degenen die anderen associëren met Allah in Zijn goddelijkheid. "



O, mensen van het Boek! Waarom zoudt gij ruzie over Abraham, wanneer de Torah en het Evangelie niet werden geopenbaard tot na hem? Hebt gij dan niet begrijpen? (65) Lo! gij zijt degenen die beweren over die waarvan gij hebt enige kennis: Waarom dan beweren gij met betrekking tot datgene waarvan gij geen kennis hebt? Allah kent. Gij weet het niet. (66) Abraham was noch een Jood, noch een christen, maar hij was een oprecht man, die had overgegeven (aan Allah), en hij was niet van de afgod
endienaren.
(67) Lo! die van de mensheid, die de beste claim aan Abraham zijn degenen die hem volgden en deze profeet en de gelovigen (met hem) en Allah is de beschermende hoedster van de gelovigen. (68)
Al-E-Imran - vers 65,66,67,68



يا أهل الكتاب لم تحاجون في إبراهيم وما أنزلت التوراة والإنجيل إلا من بعده أفلا تعقلون) 3:65 ((3:65) Mensen van het Boek! Waarom denk je geschil met ons over Abraham, hoewel de Torah en het Evangelie niet werden geopenbaard tot na de tijd van Abraham? Begrijp je het niet? * 58* 58. Dat wil zeggen dat zowel het jodendom als het christendom is ontstaan ​​na de Thora en de Indjiel waren geopenbaard, Abraham had veel eerder dan dat leefde. Zo kan gemakkelijk worden begrepen dat de religie van Abraham kon zijn geweest dat een van beide het Jodendom of het Christendom. Als Abraham was op de goede weg en had bereikt redding is het duidelijk dat men niet hoeft te volgen, hetzij het jodendom of het christendom om te worden op de goede weg en het heil te bereiken. (Zie ook Soera 2, nn. 135 en 141 hierboven.)ها أنتم هؤلاء حاججتم فيما لكم به علم فلم تحاجون فيما ليس لكم به علم والله يعلم وأنتم لا تعلمون) 3:66 ((3:66) Zie, gij zijt degenen die betwist veel over zaken die u wist, waarom ben je nu twisten over zaken waarvan u weet dat er niets over? Allah weet het terwijl je weet het niet.

ما كان إبراهيم يهوديا ولا نصرانيا ولكن كان حنيفا مسلما وما كان من المشركين) 3:67 ((3:67) Abraham was noch een Jood, noch een christen, hij was een moslim, geheel toegewijd aan God. * 59 En hij was zeker niet onder degenen die anderen associëren met Allah in Zijn goddelijkheid.* 59. Het woord duidt Hanif iemand die draait zijn gezicht weg van alle andere richtingen, zodat een bepaalde cursus te volgen. We hebben geprobeerd om dit gevoel over te brengen door middel van de uitdrukking: "een moslim, geheel gewijd aan God '.إن أولى الناس بإبراهيم للذين اتبعوه وهذا النبي والذين آمنوا والله ولي المؤمنين) 3:68 ((3:68) Zeker de mensen die hebben de beste aanspraak maken op een relatie met Abraham zijn mensen die hem volgden in het verleden, en op dit moment deze profeet en degenen die in Hem geloven, Allah is de hoedster van de mannen van het geloof.




ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق